12 e Etappe, Braamt-Zelhem (18 km) - Reisverslag uit Zelhem, Nederland van Dré en Gita Hugten - WaarBenJij.nu 12 e Etappe, Braamt-Zelhem (18 km) - Reisverslag uit Zelhem, Nederland van Dré en Gita Hugten - WaarBenJij.nu

12 e Etappe, Braamt-Zelhem (18 km)

Door: Gita en Dré

Blijf op de hoogte en volg Dré en Gita

13 Maart 2011 | Nederland, Zelhem

Vanmorgen weer gewekt door het wekkertje, hopende op een mooie wandeldag. Deze keer zijn we met de auto naar Braamt gereden. We zijn rond 9.05 uur vertrokken en waren om 10.15 uur in Braamt. Als we met de trein zouden gaan waren wij ruim 3 uur aan het reizen geweest, dus deze oplossing was voor ons nu beter. Omdat wij nu steeds noordelijker gaan wordt het openbaar vervoer wat omslachtiger, je moet dan al vaak meerdere keren overstappen met de trein en dan nog verder met de bus. Dus ik denk dat we nu vaker de auto nemen.

Om 10.15 uur waren we weer bij het begin waar we de vorige keer geëindigd waren. Het was niet koud, we hadden deze keer niet de grote rugzak mee, dus het was een stuk lichter dan afgelopen weekend. De knieën en benen waren hersteld, we waren er weer klaar voor. Het eerste gedeelte hebben wij vrij veel verhard gelopen, maar het waren geen saaie wegen, het was gelukkig vrij rustig. Er was even een stuk waar we over een fietspad langs een drukke verkeersweg liepen, maar al snel gingen we richting de Oude IJssel waar we langs liepen, opnieuw de rust in. Er was 1 pleisterplaats op deze etappe, dus die hebben wij maar genomen om even een hapje te eten http://www.hetonland.nl/ Dit was tevens halverwege deze etappe, meestal ook een ideale tijd om dan te lunchen. Het was inmiddels 12.10 uur en hebben daar 3 kwartier gezeten. Er zaten meerdere pieterpadders en er kwam nog een groep met dames binnen. Ik hoorde aan hun dialekt dat ze ook uit de omgeving Venlo kwamen. Na de heerlijke lunch weer verder en via een tunneltje onder de A18 door. Een klein stuk langs deze A18 opgelopen en toen weer de natuur in richting Slangenburg. Hier staat een 14e eeuws landgoed met erom heen een flinke slotgracht. Daar was tevens een treffen van oldtimers, die stonden er genoeg, maar wij zijn doorgelopen. Het weer was perfect, het zonnetje kwam geregeld tevoorschijn en de temperatuur was ideaal om te lopen. Het laatste stuk was weer veel onverhard lopen. Via het Kolkstroeterpad, wat een pad is met een vrij hoge natuurwaarde met 137 wilde plantensoorten......voor ons niet echt te zien. Máár het was natuurlijk nog allemaal dor. Voor de buurtbewoners een erg belangrijk voetpad. Zo kwamen we steeds dichter in de buurt van Zelhem. Eerst nog even op een bankje gezeten op de Priesterinkdijk en toen Zelhem binnengewandeld. Natuurlijk nog een een foto gemaakt bij het plaatsnaambord en toen verder naar ons eindpunt. We zouden de bus nemen (15.09 uur) om weer terug te rijden naar Braamt, via Doetinchem(station), waar we moesten overstappen. Goh, rijd de bus nét weg toen wij de hoek omkwamen. Dat was pech hebben, dat werd een uur wachten. Hebben maar een cafe opgezocht http://www.hetwittepaard.nl/cafe.html en daar een biertje gedronken. Dat hadden we weer verdiend :-) Natuurlijk alleen maar mannen binnen op de barvrouw en mij na, maar we konden daar rustig aan de bar zitten en wachten op de bus. We hebben de bus van 16.09 uur genomen. Op dezelfde straat stapte die groep dames (uit Venlo) ook weer in. Er was er een, die haar voet omgeslagen had, zij had 7 km op die voet doorgelopen. Zij liever dan ik, maar zo zie je maar, een ongelukje zit in een klein hoekje :-( Hun gingen vanuit Doetinchem verder met de trein maar wij met de auto, die dus in Braamt stond. Om 18.10 uur waren we thuis, gelijk maar even langs de chinees :-) en nu lekker lui, zoals iedere keer na een etappe op de bank. Nu nog aan de thee, maar dadelijk een lekker wijntje. Volgende week uiteraard weer verder met ons pieterpad, dan lopen wij..Zelhem-Vorden. Zitten dan op de helft van het Pieterpad. Alle etappes die we tot nu toe gelopen hebben waren ook de moeite waard, we blijven het zeggen, wat is Nederland toch mooi !

Nu 242 km gelopen, nog 250 km te gaan.