Lang weekend Pieterpad (Coevorden-Rolde) - Reisverslag uit Rolde, Nederland van Dré en Gita Hugten - WaarBenJij.nu Lang weekend Pieterpad (Coevorden-Rolde) - Reisverslag uit Rolde, Nederland van Dré en Gita Hugten - WaarBenJij.nu

Lang weekend Pieterpad (Coevorden-Rolde)

Door: Gita en Dré

Blijf op de hoogte en volg Dré en Gita

06 Oktober 2011 | Nederland, Rolde

Daar zijn we weer na een lange periode. Door veel bezigheden en werkzaamheden in het weekend zijn wij even niet aan wandelen toegekomen. Maar op vrijdag 23 september zijn we richting Schoonloo gereden in Drenthe waar we hebben overnacht in http://deloohoeve.nl/index.php een geweldige herberg om te verblijven. Daar hebben wij ook 2 nachten geslapen. Op vrijdag hebben we op het terras genoten van het zonnetje want het was perfect weer (23 graden). s'Avonds hebben we heerlijk gegeten in http://www.thijsenaafke.nl/ , een prima concept !! De vrijdag was nog een relaxdag, maar zatermorgen liep ons wekkertje vroeg af. Na een heerlijk ontbijt begonnen we aan de etappe Schoonloo-Rolde (18 km). De etappe begon eigenlijk gelijk bij onze herberg, dus een ideaal beginpunt. We hadden wat versnaperingen in onze rugzakken en liepen al snel de bossen in. Wat was het prachtig weer, we genoten volop van de omgeving. Deze etappe was vrij veel onverhard, maar was zeer prettig lopen. Mooie bossen, mooie heidevelden en zeer veel muggen, dat was minder. Onderweg kwamen wij ook veel pieterpadders tegen, zoveel hadden wij er nog niet eerder gezien met al die andere ettapes die we gelopen hebbben. Geregeld hebben wij even gepauzeerd om van het weer te genieten en van de rust om ons heen, op een bankje in de bossen...genieten hoor. Via het Groeloërveld, Lange Veen liepen we richting Voorde Andersche Diep, dit is een ongerept beekdal met meanderende beek en bloemrijke ruige graslanden. We genoten weer volop van onze etappe, het viel ook niet zwaar, maar we waren toch wel benieuwd naar de eerste "echte" hunnebedden die we zouden zien in Rolde. Nog een stuk lopen en we zouden arriveren in Rolde en ja hoor, daar waren onze eerste hunnebedden D17 en D18. Na wat foto's gemaakt te hebben, liggend, zittend, staand bij de hunnebedden ;-) liepen we door naar een bushalte om weer terug te gaan naar onze herberg in Schoonloo. Het was rond 4 uur toen we terug waren bij herberg Schoonloo. Daar zijn we lekker in de zon op het terras gaan zitten en hebben genoten van een biertje (Dré )en een heerlijk glas rosé (Gita) vergezeld met een overheerlijk vleeswarenplankje en zuurdesembrood met tapanade en roomkaas, ook dat hoort bij een lekker weekend weg. Ja, we zouden er een lekker weekend van maken, wandelen, relaxen en heerlijk eten, dat hebben we 's avonds gedaan bij cafe-restaurant Hegeman in Schoonloo, een oud bruin cafe waar we heerlijk Drenths gegeten hebben. De zaterdag zat erop, we zijn naar bed gegaan omdat 's morgens het wekkertje ons om 8 uur zou wekken. 2 Dagen verblijf in herberg Loohoeve te Schoonloo zijn UITSTEKEND bevallen !!

Zondagmorgen 8 uur, we worden gewekt door de wekker, nog even een heerlijk ontbijt in de Loohoeve om van daaruit te rijden naar Sleen, waar we een bed&breakfast geboekt hebben, ook voor 2 nachten, http://www.sleensejoffers.nl/ Nou, we kwamen er 's morgens aan, we konden ons koffertje alvast binnen zetten want we werden gelijk welkom geheten door Annelies, want een geweldige hartelijke vrouw zeiden we nog tegen elkaar. We zouden na onze wandeling in ons huisje terecht kunnen omdat er nog gasten verbleven. Annelies heeft ons naar ons startpunt van die dag gebracht en dat was Coevorden, we gingen nu onze etappes weer dicht lopen, omdat we natuurlijk de 1e dag eigenlijk de eindetappe van de 3 dagen al gelopen hadden (begrijpen jullie het nog ? ) ;-) Maar oke, we zijn dus gestart in Coevoerden om van daaruit naar Sleen te lopen (21 km). Ook die dag was het prachtig weer, het zou 25 graden worden, dat maakte de laatste etappes die we gelopen hadden in de regen weer helemaal goed. Eerst liepen wij een heel stuk door Coevorden zelf, een heel stuk liepen we langs het Stieltjeskanaal (verbinding tussen de verlengde Hoogeveense vaart en het Coevorden Vechtkanaal). Deze etappe zou helemaal verhard zijn, ook dat is wel eens lekker wandelen. Bij een Joods kerkhof (gesticht in de 18e eeuw voor de kleine joodse gemeenschap in Dalen) zijn we even stil blijven staan. In 2003 is hier nog een Joodse medeburger begraven. We dachten onderweg wel ergens te kunnen eten, want we hadden deze keer geen brood bij ons. Onderweg richting Den Hool een klein gehucht omringd door boerderijen kwamen we opnieuw pieterpadders tegen, een echtpaar uit Amsterdam waar we een tijd mee gepraat hebben. Hun sliepen bij particulieren, waren ook een paar dagen aan de wandel vanwege het ontzettend mooie weer. Ze vertelde ons dat ze opgebeld waren en dat ze die avond en nacht alleen in dat huis zouden zijn, omdat de gastvrouw/heer onverwachts weg moesten. De sleutel zou onder de deurmat liggen en het ontbijt moesten ze zelf voor zorgen, stond wel allemaal klaar in de koelkast. Vreemd idee, maar dat vond het Amsterdamse echtpaar ook. Zo hoor je nog eens leuke verhalen onderweg. Hun liepen van noord naar zuid en wij van zuid naar noord. Wel vertelde ze ons, een stukje verder zit een heerlijke ijsboerderij waar je overheerlijk ijs kan krijgen, maar we hadden meer trek in iets te eten. Maar daar aangekomen zagen we dat dit daar niet te krijgen was, dan maar een ijsje, en dat was inderdaad wel lekker. Ons ijsje lekker opgegeten en daarna weer verder richting Holsloot. Vroeger was dit een buurtschap van kanaalarbeiders en veenwerkers langs de Verlengde Hoogeveense Vaart (1850-1860). In de 20e eeuw zijn de hutten en keten vervangen door boerderijtjes. Over de vaart liggen nog 2 orginele ijzeren draaibruggen. Daar kwamen we bij een kleine camping waar we koffie konden krijgen met appelgebak of soep. Dan daar maar even een hapje doen. Het was inderdaad een zéér kleine camping en de soep, koffie en gebak moetsen we zelf pakken, er was niemand. Er stond een bloempotje waar we het geld in konden doen, dus toch maar koffie genomen met een stuk vers gebakken appelgebak, ook lekker als je honger hebt. Daar nog even gesproken met een mevrouw die ook het Pieterpad liep, zij liep alleen en hadden we bij de ijsboerderij ook al zien zitten. Zij had in haar vakantie 17 dagen achter elkaar gelopen, ook zij is aan het laatste stuk bezig, maar 17 dagen achter elkaar lopen zou ik (Gita) toch niet kunnen. Petje af voor haar en dan ook nog alleen ! Vanaf Holsloot hebben we een heel klein stukje onverhard gelopen, maar nogmaals, deze etappe was over het algemeen over verharde wegen. Het was warm, we liepen verder richting Sleen, daar hebben we ook een grrot gedeelte door Sleen zelf gelopen. We hadden 3 km meer gelopen als de dag ervoor en gek genoeg voel ik dat wel, maar we wisten dat we heerlijk konden uitrusten/relaxen bij onze Sleense Joffers. In Sleen aangekomen zijn we op het terras van Stan en Ollie http://stanenollies.com/ gaan zitten om daar te proosten op weer een mooie etappe....................