Etappe 17 Hellendoorn-Ommen (21 km) - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Dré en Gita Hugten - WaarBenJij.nu Etappe 17 Hellendoorn-Ommen (21 km) - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Dré en Gita Hugten - WaarBenJij.nu

Etappe 17 Hellendoorn-Ommen (21 km)

Door: Gita en Dré

Blijf op de hoogte en volg Dré en Gita

14 Juni 2011 | Nederland, Ommen

Daar zijn we dan, even iets later met het verslag schrijven dan normaal op de dag zelf. Zondagmorgen liep om 7.30 uur het wekkertje af, we hadden weer zin in ons vervolg van ons Pieterpad. De vorige keer uiteraard geëindigd in Hellendoorn om van daaruit zondag weer verder te lopen naar Ommen. De laatste etappe, vorige week zondag dus, was GEWELDIG !! Nu zouden we verder wandelen in deze schitterende omgeving. We zouden nog steeds over de "Sallandse Heuvelrug" lopen. Om 9.00 vertrekken we met de auto naar Ommen om van daaruit weer met de fiets naar Hellendoorn te gaan om daar de route weer op te pikken. De auto langs een grote weg gezet en de fietsroute naar Hellendoorn gevolgd. We hebben daar een 45 minuten op gefietst. Rugzakken op de rug en aan de wandel...Dré op de buik, want hij had een natte rug van de rugzak en wilde zijn shirt wat laten drogen. Eerst een eindje verhard gelopen en liepen daar aan de "rand" van avonturenpark Hellendoorn waren we de achtbaan in de verte konden zien. Maar na 2 km liepen we al snel weer de mooie bossen in. Eerst wat gedoe met sleutels, wat op en neer lopen..2 km heen, 2 km terug, toch weer op het punt waar we de bossen in zouden verdwijnen, heerlijk, de stilte en de rust in. (Dat sleutelgedoe vergeten we maar snel). We kwamen in het begin al veel pieterpadders tegen, maarja het was midden op de dag toen wij begonnen aan onze etappe (12.15 uur). We zeiden gelijk al tegen elkaar...wat een fantastisch gebied is het hier toch, we denken inderdaad dat dit echt een van de mooiere stukken is van het Pieterpad. Bij de Eelerberg zagen we nog de lanceerplaats van Duitse V2 raketten (1944). En villa Eelerberg heeft in die bossen een schitterende plek, daar heeft vroeger een oude boerderij gestaan van de familie Meinesz. Via de boksloot (vroeger een sloot voor de aanvoer van "stadsdrek" naar het landgoed Meindersz). liepen we richting Lemele. We kwamen nog voorbij een prachtig recreatiepark "Hof van Salland", waarna we gelijk het Overijsselsch kanaal overstaken. Daar zaten wat mensen op een bankje in de zon en wij kwamen weer 4 pieterpadders tegen. De mensen op het bankje zeiden nog tegen die pieterpadders : "kijk die lopen nu goed, die hebben geen last van de zon, want die lopen van zuid naar noord". Ja, dat klopt, wij hebben geen last van een brandend zonnetje in ons gezicht en het loopt wat lekkerder, je ziet wat meer als je geen last van de zon hebt. Dus wij doen het "goed". Wij vinden het iniedergeval heerlijk lopen met de zon in de rug. Ondertussen hadden we al een broodje genuttigd want onze eerste pleisterplaats zou bij de Lemelerberg zijn, dus we moesten nog even doorwandelen. Geen straf voor ons, want we keken onze ogen uit vanwege het natuurschoon. Op naar de Lemelerberg waar een mooi uitzichtspunt is met een grote stenen Nederlandse Leeuw opgericht door de Oranje Bond van Orde, ter herinnering aan de herwonnen onafhankelijkheid in 1813. De bond ontgon heidevelden om boerderijtjes te stichten voor armen. Daar was tevens onze pleisterplaats http://www.de-lemelerberg.nl/ , even een hapje eten. Dre had zin in een uitsmijter, maar had hij even pech, die hadden ze niet, dan maar pannenkoeken....ook lekker. Toch wel heerlijk om even te zitten en een toillet te kunnen bezoeken, voor mij (Gita) toch wel een pluspunt. De pannenkoek deed ons goed en liepen na een half uurtje gezeten te hebben weer verder. Op naar een volgend mooi stuk. We kwamen langs de Dikke Steen, een grote zwefkei, maar die zijn we vergeten op de foto te zetten ;-) Wel even wat foto's gemaakt van het mooie uitzicht. We gingen toen verder naar de Archemerberg, dit is een stuwwal van ruim 75 meter hoog. Wat een mooie omgeving, we kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Er waren ook ontzettend veel mensen aan de wandel, ook daar lopen ontzettend veel andere wandelroutes ( Twentse wandelroute net). We keken onze ogen uit, wat kon je vanuit het hoogste punt ontzettend ver kijken, nooit geweten dat er zo'n mooie plekken in Nederland zijn. Weer langzaam dalend via zandpaden naar beneden door het mooie Nationaal Park. Beneden stond een schuilhut en een drinkwaterpomp, deze bevat drinkwater van de Archemerberg dat op natuurlijke wijze gezuiverd wordt. De Archemerberg is een van de weinige plekken in Nederland waar jeneverbesstruwelen in deze omvang staan. Ik kan hier nog wel zoveel over schrijven, zoveel over deze 2 mooie etappes die we afgelopen 2 keer gelopen hebben. We hebben heerlijk gelopen over deze Sallandse Heuvelrug en laten deze nu achter ons. Ons eindpunt deze keer was Ommen. We zagen het station al. Links af zei Dré, want daar hebben we ergens de auto staan. Wij linksaf, lopen, lopen, maar geen auto. Auto kwijt...eerst al gedoe voor we net begonnen waren bij Hellendoorn, wat extra kilomters gelopen, nu weer wat meters extra, want we zaten dus helemaal verkeerd. Dan maar weer terug richting station en dan de andere kant op. Al met al zo'n 5 km extra gelopen. Daar zagen we onze auto. Dré de sleutel uit zijn broekzak halen, maar toen was er even paniek, sleutel weg. Geen sleutel, na de zakken goed nagevoeld te hebben kwam hij dan toch voor de dag. Hahaha, wat een gedoe. Instappen en dan maar weer terug naar Hellendoorn waar we de fietsen weer op de twinnyload zouden plaatsen. Nog even bij http://www.dekroonhellendoorn.nl/ lekker gegeten en een heerlijk wijntje gedronken. Toen moe en voldaan terug naar huis. 's Morgens om 9.00 vertrokken en om 22.00 uur thuis. Het was een heerlijke dag, het weer was perfect om te lopen. Afentoe een zonnetje en rond de 20 graden. Sallandse Heuvelrug, dit gebied is zéker de moeite waard om daar nog eens te gaan wandelen.... Komende week even geen etappe...dan gaan we op vakantie naar Tenerife (Playa de las Americas) heel wat anders, maar ook daar gaan we zéker genieten, daar gaan we op naar de Teide. Tot de volgende etappe, dat zal ergens midden juli weer zijn.

Al 324 km gelopen, nog 168 km te gaan.