Etappe 16 Holten-Hellendoorn (16 km) - Reisverslag uit Hellendoorn, Nederland van Dré en Gita Hugten - WaarBenJij.nu Etappe 16 Holten-Hellendoorn (16 km) - Reisverslag uit Hellendoorn, Nederland van Dré en Gita Hugten - WaarBenJij.nu

Etappe 16 Holten-Hellendoorn (16 km)

Door: Gita en Dré

Blijf op de hoogte en volg Dré en Gita

05 Juni 2011 | Nederland, Hellendoorn

Vanmorgen toen we wakker werden regende het. Wat doen we, gaan we wel of niet. Even op mijn gsm gekeken voor het weer, het zou rond 11 uur droog zijn in de omgeving van Hellendoorn. Dus toch maar gegaan, Dré had er nog niet zoveel vertrouwen in, maar ik wel. De fietsen achterop de twinny-load, want met de trein reizen was deze keer geen doen. Vanuit Hellendoorn reed geen trein en geen bus, dus dat zou lastig worden. Eerst lekker ontbeten, de jassen mee en de poncho voor de zekerheid. Natuurlijk weer de nodige versnaperingen, want er waren amper pleisterplaatsen onderweg zagen we in het boekje. Veel regen onderweg, we keken elkaar geregeld aan, doen we er wel goed aan, maar ik had nog steeds vertrouwen wat mijn foontje mij doorgaf qua weer. Toen we richting Apeldoorn kwamen, een donkere lucht. Ja hoor, het begon me toch te hagelen, de ruitenwissers kregen het amper verwerkt, dus maar rustig rijden. Veel auto's gingen op de vluchtstrook staan met de alarmlichten aan, maar wij reden gewoon stapvoets verder. Natuurlijk klaarde het weer op na verloop van tijd, maar zouden we het droog krijgen en dan ook houden ?? Aangekomen in Hellendoorn waar we de auto geparkeerd hebben bij de Dorpsstraat, druppelde het nog een beetje. De fietsen ervan af gehaald en toen fietsen naar Holten (13 km), de zon kwam er al snel door, de jassen gingen al uit op de fiets want het werd snel warmer. De fietstocht naar Holten toe was al mooi, we fietsten al een heel stuk door de mooie bossen en ja hoor, het was gewoon heerlijk weer geworden. In Holten hebben we de fietsen bij het station gezet en hebben toen onze route weer opgepikt waar we de vorige keer gestopt waren. We zouden een mooi stuk gaan lopen, dat stond al in het pieterpadboek beschreven. We liepen al snel de bossen in en kwamen daar veel mannen tegen die aan het "klootschieten" waren, DE sport uit het oosten volgens mij. De Holterberg, een mooi stuk om te lopen, er was ook geregeld klimwerk. Jaaaa, dat hebben ze niet alleen in het zuiden van het land, dus ook in het oosten. Het hoogste punt van de Holterberg ligt op 58 meter. Daar is tevens een mooi uitzichtspunt met een schuilhut. Vanaf de Holterberg gaat dit gebied over in de Noetselenberg/Noetselerveld. Een schitterend heidegebied. We kwamen op deze etappe veel pieterpadders tegen, maar het was ook heerlijk om te lopen. Korte broek aan, luchtig shirt/topje...afentoe petje op, petje af, want er waren ook geregeld bomen waar bij stond..processierups. Maar petje op was ook vrij warm. Bij de Rietslenk hebben we even op een bankje gezeten om van ons lunchtrommeltje gebruik te maken, mooie omgeving, kan het niet vaak genoeg zeggen. Een mooi stuk ook bij Schaapskooi Twilhaar, waar geen schaap te zien is. Het nationaal park De Sallandse Heuvelrug is de enige plaats in Nederland waar de korhoen (een vogel) nog voorkomt en deze worden dan door de schapen gestoord, vandaar hier geen schapen te zien zien. Nu zouden er veel schotse hooglanders moeten staan, maar ook deze hebben we niet gezien. Net voorbij schaapkooi Twilhaar krijg je Werkkamp Twilhaar. Een nederlands (1940-1947)werkkamp, maar dit werd snel overgenomen door de Duitsers en werd gebruikt als "durchgangslager" voor Joden. Het monument wat daar nu staat is geplaatst in 2003. Hier toch maar even bij stil gestaan. We hebben vaak tegen elkaar gezegt, wat hebben wij een mazzel met het weer en wat is dit een prachtige etappe om te lopen. Via Nijverdal liepen we richting Hellendoorn. Net voor Hellendoorn kwamen we nog een ouder echtpaar tegen, die even een praatje met ons maakte. Het ging over de kinderboerderij bij het Hilgenbos, hij verzorgde daar de dieren en de jonkies. Maar we hoorde het weer donderen in de verte, dus we namen afscheid en liepen door. In Hellendoorn moesten we even zoeken waar de auto stond, maar al snel zagen we de C1000, waar we hem geparkeerd hadden. Toen uiteraard weer naar Holten gereden en daar de fietsen weer opgehaald. Even nog wat gedronken bij het station op het terras en toen de fietsen op de twinny-load en terug naar huis. We hebben het droog gehouden, geen regen meer gezien. Onderweg nog even een hapje gegeten bij Apeldoorn en nu lekker lui op de bank. De Sallandse Heuvelrug staat omschreven als: Eén van de mooiste stukken van het Pieterpad, nou daar is niks van gelogen. In een woord SCHITTEREND !! Volgende etappe lopen we daar ook nog, dat wordt dan Hellendoorn-Ommen. Een etappe van 21 km. dat zal weer even "tegenvallen" qua km's, maar dat gaat zéker lukken. Tot de volgende keer...

Al 303 km gelopen, nog 189 km te gaan.