Laren-Holten, etappe 15 (15 km) - Reisverslag uit Holten, Nederland van Dré en Gita Hugten - WaarBenJij.nu Laren-Holten, etappe 15 (15 km) - Reisverslag uit Holten, Nederland van Dré en Gita Hugten - WaarBenJij.nu

Laren-Holten, etappe 15 (15 km)

Door: Gita en Dré

Blijf op de hoogte en volg Dré en Gita

16 Mei 2011 | Nederland, Holten

Daar zijn we weer na een paar weken niet gelopen te hebben. Door omstandigheden heeft het even stil gelegen. Máár we hadden wel zin om weer te beginnen. Gisteren hebben wij weer een etappe gelopen. We waren wat laat thuis omdat we nu meer moeten reizen en ik (Gita) dus even geen zin had om gisteren gelijk een verslag te typen. Nu dan maar even een reisverslagje typen, willen het wel bijhouden.

Gistermorgen om 08.32 uur namen wij de trein naar Deventer om van daaruit met de bus (lijn 56) naar Laren te rijden. We hadden gelukkig geen vertraging en geen werkzaamheden aan het spoor. Dat is altijd wel fijn, want anders zit je met je tijd ook al flink verkeerd. Om 11.30 begonnen wij weer aan onze wandeling op de Dorpsstraat in Laren, daar zijn we de bus uitgegaan. Het eerste stuk was nog een stuk door Laren zelf, maar al snel liepen we onverhard en weer de rust in. Qua weer hadden we niks te klagen, we zouden buien kunnen krijgen, maar het bleef nog goed droog. Al snel kwamen we bij "De Dikke Boom", hiervoor moesten we even van onze route af (+/- 500 meter omlopen), maar we wilden die boom toch wel even zien. Het is de dikste eik van Nederland met een omtrek van 7,60 meter. De boom is ongeveer 500 jaar oud. Ik had de boom even willen "omhelsen", maar dat was niet mogelijk er zat een houten hek omheen, dus je mocht er niet bij in de buurt komen, dan maar foto's van een afstand maken. Toen weer datzelfde stukje terug gelopen, dus al met al 1 km extra gelopen en warempel het begon lichtjes te regenen. We liepen gelukkig beschut onder de bomen, dus echt nat werden we niet. Toen gingen we richting landgoed Verwolde. Dit is vrij uitgestrekt, overal kom je bordjes tegen met het opschrift landgoed Verwolde, weer een mooie omgeving trouwens, met huis Verwolde, een 18e eeuws huis omringd door een gracht. Hier waren toch wel wat bezoekers, maar wij liepen door. Links en rechts in de omgeving lagen behoorlijk wat boerderijen, vele met namen en een jaartal in de gevel. Al snel zagen we ook de zendmast van Markelo (187 meter hoog) deze hebben wij in deze etappe ook vanuit verschillende hoeken gezien. We zouden bij "De Stobbe" (een pleisterplaats) gaan lunchen of iniedergeval iets gaan drinken, toiletteren, noem maar op....maar....gesloten. Was een zéér kleine pleisterplaats, maar even een hapje zou niet verkeerd zijn geweest. En éven naar het toillet zou ook niet verkeerd zijn geweest. Maar oke, gesloten...Vespertied stond er op een bordje. Toen maar het eerste bankje genomen wat we tegenkwamen en ons lunchtrommeltje maar tevoorschijn gehaald. Ach, dat kan ook lekker zijn en tis nog goedkoop ook ;-) En toilletteren, dan maar in de bossen, ook daar raak je aan gewend. Na ons mueslibolletje gegeten te hebben en ons vitaminesapje te hebben gedronken gingen wij weer verder. We liepen een heel stuk langs de Schipbeek door een mooie beukenlaan, daar begon het even te hagelen, maar hadden er niet veel last van. Op een gegeven moment staken wij de snelweg (A1) over. Daar liepen wij een flink stuk verhard. We zaten bij Beuseberg waar ook weer veel oude boerderijen te vinden zijn. Al snel zagen we in de verte Holten liggen. Via de Larenseweg liepen we Holten in. De café's zaten goed vol vanwege de wedstrijd Ajax-Twente, ging natuurlijk om de kampioen van Nederland. Wij liepen door richting het station en hebben daar even op het terras gezeten en een kop koffie genomen met een stuk zelfgemaakte appeltaart van het huis. Was wel lekker om even te zitten en een koffie te kunnen drinken omdat wij natuurlijk verder geen stops tegenkwamen om te kunnen zitten. Holten heeft een vrij klein station, we hebben daar de trein van 15.49 terug genomen richting Blerick. Na 2 keer overstappen waren wij om 18.50 thuis. We hadden weer een heerlijke etappe gelopen, iedere etappe heeft wel weer iets anders en het weer was al met al goed, afentoe een paar druppels maar dat mocht de pret niet drukken. Onze volgende etappe wordt Holten-Hellendoorn. We kijken er nu alweer naar uit.

Al 287 km gelopen, nog 205 km te gaan.